یه خبر امروز به گوشم رسید که اولین رویداد نوآفرینی با محوریت کارآفرینی و محتوای شاهنامه فردوسی قراره در مشهد برگزار بشه. یاد کلاس ادبیات دبیرستانم افتادم که درسمون معرفی شاهنامه فردوسی بود و معلم از اینکه چرا فردوسی به فکر نوشتن شاهنامه افتاد، برامون تعریف میکرد: 

از زمانی که اعراب به ایران حمله کردن و آئین زرتشتی رو از بین بردن، زبان عربی هم در ایران رواج پیدا کرد. اسناد مربوط به گذشته ایران از بین رفت و مردم تاریخ خودشون رو از یاد بردن. تا پادشاهی یعقوب لیث صفاری و ابو‌منصور‌عبدالرزاق که روحیه میهن دوستی رو دوباره در مردم زنده کردن و دستور دادن تمام نامه‌های کهن ایران رو جمع‌آوری کنن و دوباره تاریخ ایران باستان رو بنویسن. در اون زمان بود که دقیقی و فردوسی تاریخ رو به صورت شعر درآوردن و با اشعارشون روح دوباره‌ای به مردم و زبان پارسی دادن. اینگونه شاهنامه فردوسی یادگار نیاکان ایرانیان شد. 



شاید حال و هوای این روزای ایران هم شبیه زمان فردوسی شده، همه با استرس و ناامیدی به این فکر میکنن که برهم خوردن برجام و تحریم‌های بعدش  چقدر شرایط  کار و زندگی‌شون رو سخت‌تر میکنه و آینده کشورمون چی میشه؟  اون زمان فردوسی با معرفی شخصیت‌های مختلف توانایی، استعداد و فرهنگ‌های زیبای ایران باستان رو تو اشعارش برای مردم و آیندگان بازگو کرد. 

امروز شاهنامه و هزاران کتابی که گذشته ایران رو برامون تعریف میکنن سند ملی ما هستن، که به کمک اون‌ها باید دوباره روحیه میهن دوستی رو تو دل مردم‌مون زنده کنیم. تنها راهکار و گزیر ما در شرایط فعلی اینه که به توانمندی‌های داخلی و هویت خودمون تکیه کنیم و چیزی که در این وضعیت میتونه به اقتصاد کشورمون کمک کنه، کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی هست. 

برگزاری این گونه برنامه‌ها میتونه هم به کسب و کارهایی که براساس فرهنگ و هویت ملی ایجاد میشن و بر پایه اسطوره‌های شاهنامه ارزش آفرینی میکنن امید بده و هم با آوردن اساطیر حماسی شاهنامه به زندگی مردم، امید رو تو دلشون زنده و تلاش‌شون رو بیشتر کنه.

در این رویداد قراره افرادی که تونستن با داستان‌های شاهنامه یه کسب وکار جدید راه بندازن، در کنار افرادی که ایده‌های جدیدی در این زمینه دارن، تجربیات و نظراتشون رو بیان کنن. حضور شما هم ممکنه یه ایده جدید تو ذهنتون ایجاد کنه.

رایگان ثبت نام کنید:  https://evand.com/events/12rokh



پ.ن: اطلاعات بیشتر در مورد جنگ دوازده رخ