همه‌ی ما توی زندگی شخصی و کاری‌مون کارهای مختلفی رو باید انجام بدیم. اما هر روز که از خواب بیدار میشیم ذهن‌مون مدام درگیره که الان چه کارهایی رو باید انجام بدم، چه کارهایی باقی مونده و ساعت‌های زیادی رو صرف همین فکر کردن میکنیم. تا زمانی که به پایان روز می‌رسیم و متوجه میشیم که هیچ کار خاصی انجام ندادیم، یا همه کارها رو نصف و نیمه رها کردیم. این اتفاقات تا زمانی که برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درست رو یاد‌نگیریم تکرار میشه. بعضی وقت‌ها هم لازمه یه اجبار یا انگیزه‌ای باشه که ما رو به انجام اون کار تشویق کنه. در این مطلب وبلاگم میخوام در سه مرحله ابزارهایی که به نظم بیشتر، کم شدن مشغله‌های ذهنی و انگیزه بیشتر کمک میکنن رو معرفی کنم.




 

 

گام اول:
یکی از دلایلی که باعث میشه انجام کارها به تعویق بیافته یا ناتمام باقی بمونه عدم توانایی ما در برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح زمان هست. پس برای شروع باید یاد بگیریم چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

دوره آموزشی فرادرس:
یکی از دوره‌هایی که میتونه در این زمینه مفید باشه، مبحث آموزشی مدیریت زمان شخصی و حرفه‌ای فرادرسه، که یاد میگیریم چطور از زمان بیشترین استفاده رو ببریم و با اولویت‌بندی درست کارها، توازنی بین زندگی شخصی و حرفه‌ای‌مون برقرار کنیم. 

 

گام دوم:
بعد از اینکه زمان‌بندی صحیح رو یادگرفتیم به ابزاری نیاز داریم که به کمک اون برنامه‌مون رو ثبت کنیم. برنامه‌ریزی‌های ذهنی احتمال عملی شدن‌شون خیلی کمه پس بهتره قبل از شروع به کار اون‌ها رو جایی بنویسیم تا خیال‌مون راحت باشه که همه کارهای مد نظرمون رو قراره انجام بدیم و چیزی فراموش نشده. ساده‌ترین ابزاری که در اختیارمون هست قلم و کاغذه اما اپلیکیشن‌هایی هم وجود داره که با امکانات‌شون برنامه‌ریزی رو راحت‌تر میکنن و همه‌جا در‌دسترس هستند. تعدادی از این ابزارها که قابلیت‌ها و کاربردهاشون نسبت به بقیه بیشتره رو اینجا معرفی میکنم.

Google Calender:
تقویم گوگل یکی از ساده و در دسترس‌ترین ابزارها که به صورت پیش‌فرض روی اکثر گوشی‌ها نصبه. برخلاف ظاهر ساده‌ای که داره، امکانات و قابلیت‌های خوبی رو در اختیارتون میذاره. در این تقویم  یک نمای کلی از روز، هفته، ماه و سال  رو میتونید ببینید، که چه برنامه‌هایی در پیش دارید و چه کارهایی رو در روزهای گذشته انجام دادید. برای پروژه‌های مختلف میشه تقویم‌های جداگانه‌ای رو در نظر بگیرین و انتخاب کنید که رویدادهای مربوط به کدوم تقویم‌ها رو در طول روز بهتون اطلاع و نمایش بده. اگه پروژه اشتراکی هم داشته باشید این امکان وجود داره که تقویم مربوطه رو با اون افراد به اشتراک بذارین. ممکنه بعد از برنامه‌ریزی یادتون بره بعضی از کارها رو انجام بدین. در قسمت ناتیفیکیشن وظایف یا رویداد‌ها، مشخص میکنید که چند ساعت قبل از زمان رویداد بهتون اطلاع بده. یکی از ویژگی‌های تقویم گوگل که در سایر ابزارهای برنامه‌ریزی وجود نداره، نمایش تقویم شمسی و مناسبت‌های مهم آن در کنار تقویم میلادیه، که در برنامه‌ریزی‌های روزانه‌تون مفیده و شما رو از نصب تقویم شمسی هم بی‌نیاز میکنه.


تقویم گوگل



todoist:
یکی از ابزارهای برنامه‌ریزی پرکاربرده که سالانه سه میلیون کاربر ازش استفاده میکنن. تقویم گوگل یک تقویم با امکاناتی برای برنامه‌ریزی روزانه‌ست اما todoist یک ابزار تخصصی برای مدیریت زمان و کارهاست و به مراتب امکانات بیشتری رو در اختیارتون میذاره . از جمله اینکه میتونید کارهای شخصی، خرید و پروژه‌های کاری رو تفکیک کنید. با پرچم های رنگی به کارها اولویت بدین. برای افزایش انگیزه اهداف هفتگی و روزانه برای فعالیت‌هاتون تعیین و میزان پیشرفت و کارهایی که انجام دادین رو تحلیل کنید. این ابزار رو میتونید روی گوشی، تبلت یا دکستاپ داشته باشید که از طریق سیستم ابری اطلاعات‌تون در همه ابزارها همگام‌سازی میشه. همچنین میشه اون رو به تقویم گوگل هم وصل کنید تا کارهای روزانه‌تون رو در تقویم ببینید. 


 

 

 

trello:
از بهترین ابزارها برای مدیریت و سازمان‌دهی کارهاست که بیشتر در پروژه های گروهی کاربرد داره. اپلیکیشن ترلو به صورت یک تخت وایت برد دیجیتال ساخته شده که میتونید روی اون اهداف، کارهایی که باید انجام بشه و مسئولیت افراد گروه رو مشخص کنید. برای هرکار میتونید از یک کارت استفاده کنید که گزینه‌های مختلفی برای اون در نظر گرفته شده و علاوه بر نوشتن متن میتونید عکس یا فایلی رو به کارت اضافه و برای انجام اون کار عضوی از گروه رو منشن کنید. مهم‌ترین مزیت ترلو اینه که به اعضای گروه دید روشنی میده که پروژه در چه مرحله ای قرار داره. از ترلو میتونید برای مدیریت کارهای شخصی هم استفاده کنید و جدا از برد پروژه‌ی کاری یک برد شخصی برای خودتون بسازید.

 

 

گام سوم:
خیلی وقت‌ها شده که برنامه‌ریزی میکنیم اما هیچوقت اون طور که میخوایم عملی نمیشه. معمولا کارهایی که اجبار و تعهدی برای انجامش داشتیم رو توی آخرین لحظات و با کیفیت پایین انجام دادیم و کارهایی که از سرعلاقه و برای پیشرفت شخصی برنامه‌ریزی کردیم رو موفق به انجامش نشدیم. انگیزه و هدف مهم‌ترین چیزیه که برای انجام یک کار بهش نیاز داریم. گاهی وقتا لازمه برای ایجاد این انگیزه به خودمون جایزه و تشویقی بدیم تا کارهامون رو سر وقت به اتمام برسونیم و ابزارهایی هستند که این جایزه رو بهمون میدن. در این قسمت دوتا از این اپلیکیشن‌ها رو بهتون معرفی میکنم.

Forest app:
اپلیکیشن انگیزشی که به ازای مدت زمانی که برای انجام یک کار در نظر گرفتین یک دونه بهتون میده که شروع به رشد میکنه و زمانی که کار رو به اتمام برسونید تبدیل به درخت میشه. سازندگان اپلیکیشن فورست به تعداد درخت‌هایی که شما بدست میارین در دنیای واقعی به اسم خودتون درخت میکارند و شما با انجام کارهای روزانه‌تون در یک کار عام‌المنفعه هم مشارکت میکنید. forest aap  رو میتونید رایگان از گوگل پلی دانلود کنید.
 

forest app
 


Freerice app:
یاد گرفتن زبان، برنامه‌ای که هر روز قصد انجامش رو داریم ولی تا حالا عملی نشده یا نصف و نیمه رهاش کردیم. اپلیکیشن فری رایس به ازای کلمات زبانی که هر روز یاد میگیریم دونه برنج به افراد فقیر و ناتوان میده. هرچه ما تعداد کلمات بیشتری یادبگیریم افراد گرسنه بیشتری در جهان سیر میشن و یک انگیزه جذاب و خیر‌خواهانه برای یادگیری لغات زبان هست. freerice رو رایگان از گوگل پلی دانلود کنید.
 

 

نکته آخر: برای انتخاب یک ابزار مناسب برای برنامه‌ریزی بهتره این ابزارها رو تست کنید و ببینید با کدوم بهتر میتونید ارتباط برقرار و نیازهاتون رو رفع کنید. بعضی ازمواقع ترکیبی از این برنامه ها هم میتونه مفید باشه و یک سلیقه شخصیه و مهم اینه که کارایی شما با این برنامه ها افزایش پیدا کنه.