سئو چیست؟
SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است.
موتورهای جستجو از سال 1990 شروع به کار کردن. در ابتدا دایرکتوریها، سایتها رو به صورت یک لیست که براساس حروف الفبا مرتب شده بود، در اختیار کاربران میذاشتن. بعد از اون موتورهای جستجو ساخته شدن. گوگل نوزدهمین موتور جستجو بود که به دلیل خدمات برتر بعد از مدتی به عنوان بهترین و محبوبترین موتور جستجوی دنیا شناخته شد. درحال حاضر با افزایش استفاده از اینترنت، اولین جایی که افراد برای رفع نیازهاشون بهش مراجعه میکنن موتورهای جستجوست، و اکثرا اولین سایت هایی رو که میبینن، باز میکنن.

اگه شما به جای گوگل باشین و از بین میلیونها صفحه فقط ده تا از اونها رو بتونید به کاربران نمایش بدین، کدوم صفحات رو انتخاب میکنین؟ گوگل برای رتبه بندی سایت ها از الگوریتمی با 200 معیار برای سنجش استفاده میکنه، و مدام در حال تغییر دادن این معیارهاست، تا سایت هایی رو نمایش بده که رضایت کاربرانش رو جلب کنه.
اوایل الگوریتمها بررسی میکردن کلمات جستجو شده توسط کاربر به چه تعداد در صفحات سایتها تکرار شده. صفحه ای که کلمات کلیدی در اون تکرار بیشتری داشت، در نتایج اول قرار میگرفت. بعد از اون موتورهای جستجو هوشمندتر شدن به طوری که الگوریتمهای جدید گوگل مثل Rank Brain تلاش میکنه تا رفتار کاربران هنگام جستجو رو آنالیز کنه، و متناسب با اون رتبهبندی کنه. برای مثال اگه سایتی درنتایج پایینتر باشه، ولی کاربران زیادی روش کلیک کنن، گوگل جایگاه سایت رو بهبود میده.
با وجود پیشرفت موتورهای جستجو هنوز هم محدودیتهایی در عملکرد اونها وجود داره، که خودشون به تنهایی قادر به شناسایی سایتهای متناسب با نیاز کاربران نیستن. شما میتونید با بهینه سازی سایتتون براساس معیارهای اصولی که موتورهای جستوجو بهش اهمیت میدن به کاهش رتبه سایتتون در نتایج جستجو کمک کنید.
چرا سایت ها به سئو نیاز دارن؟
کسب و کارهای آنلاین برای جذب مشتریان از روشهای مختلفی از جلمه تبلیغات اینترنتی، شبکههای اجتماعی و... استفاده میکنن. کاربرانی که در موتورهای جستجو سرچ میکنن، بیشترین نیاز رو دارن. یکی از موثرترین روشها برای هدایت این کاربران و تبدیل اونها به مشتری، بهینهسازی سایت برای استفاده از نتایج جستجوی طبیعی گوگل است.
مهمترین دلایلی که سایت به سئو نیاز داره:
- از رقبا پیشی بگیره
- نمایش سایت در صدر نتایج گوگل و برندسازی.
- هدایت هدفمند مشتریان به سمت سایت و افزایش اعضا و فروش.
- هزینه سئو از تبلیغات اینترنتی و تبلیغات گوگل هم کمتره
سئو در سایت شامل چه قسمتهایی میشه؟
کارهایی که برای سئو باید انجام بشه رو میشه به دو دسته زیر تقسیم کرد:
سئوی درون صفحه (On Page SEO):
بهینه سازی هر چیزی که داخل سایت بارگذاری میشه، از جمله کدها، عکس، متن و... مربوط به سئوی داخلی سایت میشه. پایهی تلاش برای بهینهسازی سایت همین سئوی داخلی هست، چون شما بیشترین کنترل رو روی اون دارین. هر تغییری که داخل سایت انجام بدین، به طور مستقیم روی موتورهای جستجو اثر میذاره. پس خیلی مهمه که سئوی درون صفحه رو قبل از سئوی خارجی به درستی انجام بدین. برای بهینه سازی داخلی سایت لازمه معیارهایی مثل استاندارد بودن کدها، کیفیت محتوا، سرعت بارگذاری بالا، لینکدهی مناسب به سایر صفحات و... رو رعایت کنین.
سئوی بیرون صفحه (Off Page SEO):
به تمام روشهای بهینهسازی که در بیرون سایت برای ارتقای سایت انجام میشه، سئوی بیرونی سایت میگن؛ مثل لینک دادن از سایتهای دیگه به سایت شما، انتشار در شبکههای اجتماعی و...
سئوی خارجی رو نسبت به سئوی داخلی کمتر میشه به طور مستقیم کنترل کرد.

روشهای سئو یا بهینهسازی سایت چیه؟
سئوی کلاه سفید:
روش اصولی و درست سئو است، که در اون تکنیکهای مورد علاقه گوگل رعایت میشه، و سایتی که با این روش به نتایج اول جستجو راه پیدا کنه به سادگی جایگاهش رو از دست نمیده. گوگل این سایتها رو دوست داره و حتی در صورت بروز مشکلات موقتی سایت هم رتبه سایت رو سریع تنزل نمیده.
بعضی ویژگیهای سئوی کلاه سفید در سایت:
- در این روش زمان بیشتری صرف سئوی سایت میکنین
- هزینههای اون از روشهای دیگه کمی بیشتره که در مقابل نتیجه ای که بدست میاد ارزشش رو داره
- احتمال اسپم و حذف شدن سایت توسط گوگل در این روش صفره.
- در این روش علاوه بر کلمه کلیدی مورد نظر ممکنه برای بعضی از کلمات جانبی هم در صفحه اول جستجو قرار بگیرین، که بازدهی سئو رو چند برابر میکنه.
- با سئو کلاه سفید گام به گام پیشرفت میکنید و به اولین صفحه نتایج جستجو میرسین.
سئوی کلاه سیاه:
روشی مبتنی بر تقلب و گول زدن گوگل است، که اگه گوگل متوجه استفاده از این تکنیکها بشه، سایت شما رو پنالتی و از نتایج جستجو حذف میکنه، یا رتبه سایت رو تنزل میده. این روش ویژگیهایی داره که بعضی صاحبان رو به استفاده از اونها وسوسه میکنه؛ از جمله اینکه با استفاده از این روشها در زمان کوتاهتری سایت در صفحه اول نتایج ظاهر میشه، اما در مدتی به همین کوتاهی ممکنه سایتتون به صفحههای ده به بعد بره. به دلیل فعالیت کمتر در این روش، هزینههای کمتری هم داره، ولی بازدهی اون با سئوی کلاه سفید قابل مقایسه نیست.
نکته آخر: همونطور که در مطالب بالا بهش اشاره کردیم گوگل کم کم داره از روشهای قدیمی فاصله میگیره و سایتهایی رو شناسایی میکنه که بیشتر به نیازهای مخاطب توجه میکنن. پس بهتره در بهینهسازی سایتتون برای گوگل، رضایت و نیازهای کاربران رو هم در نظر بگیرین.
پ.ن: اگه میخواین سایتتون رو به روش درست و استاندارد بهینهسازی کنید و خیالتون راحت باشه که از روشهای سئو کلاه سفید استفاده میشه، میتونید از طریق لینک زیر به آی دی تلگرام من پیام بدین تا چند نفر از متخصصین مورد اعتماد این حوزه رو بهتون معرفی کنم: MBorhani2489@