فرض کنید بهترین محتوا رو برای کسب وکارتون  تولید کردین و اون رو در کامپیوتر شخصی تون نگه داری میکنین. این محتوای ارزشمند چه کمکی به پیشرفت کارتون میکنه؟ توزیع محتوا ملکه ای هست که به شما این شانس رو میده در بین میلیون ها مطلب که در هر دقیقه وارد فضای دیجیتال میشن، محتوا (پادشاه)* شما توسط کاربران دیده بشه. این قسمتی از بازاریابی محتواست که کمتر مورد توجه قرار گرفته. اما چرا بسیاری از کسب و کارها با اینکه محتواشون رو منتشر میکنن نتیجه مطلوبی نمیگیرن؟ برای پاسخ به این سوال دونستن تفاوت ترویج و توزیع محتوا اهمیت داره این دو کلمه ممکنه به جای همدیگه استفاده بشن، اما در بازاریابی محتوا نقش مهمی دارن و درک تفاوت اونها میتونه باعث رشد کسب و کارها بشه. در ادامه این تفاوت رو بررسی میکنیم.

توزیع محتوا

توزیع محتوا (Distribution) یا ترویج محتوا (promotion):

زمانی که شما محتوایی رو ایجاد میکنین و اون رو از طریق وبسایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی یا کانال های مختلف در اختیار مخاطب عام قرار میدین، در حال ترویج محتوا هستین. کاری که اکثر کسب وکارها انجام میدن ولی نتیجه مورد نظرشون رو در جذب مخاطب نمیگیرن.

اما در فرآیند توزیع، محتوا به صورت تخصصی و بر اساس پرسونای مشتری، در زمان مناسب و از طریق کانالی که بیشترین توجه مخاطب رو به محتوای شما جلب میکنه منتشر، و باعث افزایش ارتباط با مشتری و فروش میشه. 

پس محتوای شما زمانی میتونه باعث ارتباط با مخاطبتون بشه، که بتونید رسانه ها و روش های مختلف توزیع رو به خوبی شناسایی کنید و اون رو با موثرترین روش به دست مخاطبتون برسونید. در ادامه انواع این رسانه ها رو بررسی میکنیم.

 

رسانه های توزیع محتوا:
انواع مختلفی از رسانه برای توزیع محتوا وجود داره که به طور کلی در سه دسته زیر قرار میگیرن:

  • رسانه های شخصی (Owned Media): اولین و در دسترس ترین رسانه هایی که به شما تعلق داره و خودتون مالک اون ها هستین. مثلا توییتر، فیسبوک، آپارات، تلگرام، ایمیل و غیره که در اونجا میتونین فعالیت های برندتون رو معرفی و محتوا تولید کنین و جامعه ای از مخاطبین قابل بازگشت یا همیشگی داشته باشین.
     
  • رسانه‌های پولی(Paid Media): بعضی مواقع در بازاریابی محتوا نیاز هست که محتوا به تعداد مخاطبین بیشتری نمایش داده بشه یا سریع تر از زمان عادی در دسترس مخاطب قرار بگیره. برای این کار میتونین از رسانه های پولی کمک بگیرین. به عنوان مثال سیستم های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی گوگل و یا سایت هایی که در ازای گرفتن مبلغی محتوای شما رو تبلیغ میکنن.
     
  • رسانه های اکتسابی (Earned Media): این رسانه ها با ارزش ترین و جذاب ترین راه برای توزیع محتوا هستن. استفاده از اون هم نسبت به بقیه رسانه ها سخت تره. این رسانه ها محتوای شما رو به دلیل جذابیت، کاربردی بودن و منحصر به فرد بودن توزیع میکنن و شما باید محتوایی تولید کنین که ارزشی برای وایرال شدن داشته باشه. 
     

رسانه های مختلفی برای توزیع محتوا وجود داره تعدادی از اونها که بیشتر کاربرد دارن رو اینجا بررسی میکنیم:

اینفلوئنسر مارکتینگ:
در هر صنعتی که فعالیت میکنین افراد تاثیر گذاری هستن که از قبل مخاطبان و طرفداران زیادی دارن و هر زمان اراده کنن میتونن به این جامعه دسترسی داشته باشن و با حرف هاشون روی اون ها تاثیر بذارن. اگه مخاطبین هدفتون در جمع مخاطبین این افراد حضور دارن میتونین برای توزیع محتوا از اون ها کمک بگیرین. مخصوصا زمانی که برای اولین بار برندتون رو به جامعه معرفی میکنین، توزیع محتوا از طریق این افراد خیلی میتونه موثر باشه.


شبکه های اجتماعی: 
کاربران شبکه های اجتماعی معمولا زمانی زیادی رو در این فضا سپری میکنن. حداقل استفاده هرکسب و کاری از این رسانه ها میتونه صفحات اختصاصی شون باشه، تا محتوا رو متناسب با مخاطبی که در اون رسانه حضور داره منتشر کنن. اما در شبکه های اجتماعی امکانات پولی هم وجود داره مثلا میتونید کانال ها و صفحات مرتبط با مخاطب و کسب وکارتون رو پیدا کنید و باتوجه به بودجه ای که برای توزیع محتوا در نظر گرفتین از اونها کمک بگیرین. 

بکار بردن هشتگ های مناسب هم میتونه یک ابزار برای دیده شدن محتوای شما توسط افراد جدید باشه.

علاوه بر این میتونید از شبکه های اجتماعی به عنوان یه منبع مفید برای لینک دادن به محتوای سایتتون استفاده کنید که به بهبود سئو و رتبه سایت در موتورهای جستجو هم کمک میکنه.

 

ایمیل مارکتینگ:
 گرچه به اندازه شبکه های اجتماعی نمیتونه مخاطب رو جذب کنه، اما هنوز هم به عنوان یکی از قدرتمندترین کانال های بازاریابی کاربرد داره. ایمیل ابزار خوبی برای توزیع محتوا بین مخاطبانی هست که از قبل با برند شما ارتباط برقرار کردن و شما اطلاعات بیشتری درباره اون ها دارین.  از این طریق بهشون این امکان رو میدین که دوباره به سمت کسب و کار شما بیان و حتی به صورت عضوی ثابت در جمع مخاطبین برند شما حضور داشته باشن.
 

نوشتن پست مهمان:
لازم نیست که همیشه محتواتون رو در سایت خودتون منتشر کنین، میتونین به عنوان نویسنده مهمان در سایت هایی که از نظر بازدیدکننده و ارتباط با مخاطب از سایت شما در سطح بالاتری قرار دارن پست یا نظر منتشر کنین. نوشتن مطالب جدید و جذاب میتونه افراد رو نسبت به شناخت شما کنجکاو کنه و باعث افزایش اعتبار و مخاطبین تون بشه. بعد از مدتی که اعتبار لازم رو کسب کردین میشه از این فضا برای لینک دادن به سایت خودتون استفاده کنین.
 

 



 

استراتژی توزیع: 
همونطور که گفتیم محتوا برای اینکه بتونه با مخاطب ارتباط برقرار کنه و اون رو به سمت کسب و کار شما جذب کنه باید به شکلی هدفمند توزیع بشه. روش ها و رسانه های زیادی برای این کار وجود داره و تعیین دقیق اینکه محتوا به چه شکلی و در کدام کانال ها توزیع بشه برای صاحبان کسب وکارها سخت و پیچیده ست.
استراتژی توزیع  مشخص میکنه که هدف از توزیع یک محتوا چیه؟ در چه زمانی و از طریق چه رسانه ای باید توزیع بشه تا بیشترین اثربخشی رو در مخاطب داشته باشه.

نکته آخر: معمولا کسب و کارهایی که نسبت به بقیه موفق تر عمل میکنن، علاوه بر سرمایه گذاری در تولید، برای توزیع مناسب محتوا هم هزینه میکنن، و در تعیین استراتژی های تولید و توزیع محتوا از افراد متخصص در این زمینه بهره میگیرن. یک استراتژیست محتوا با خلاقیت و شناخت کاملی که از بازاریابی محتوا و جامعه مخاطبین داره، به طور دقیق برای تولید و توزیع محتوا برنامه ریزی میکنه. با ابزارهای مناسب تاثیرگذاری اونها رو آنالیز میکنه که به مرور زمان باعث بهبود رابطه کسب و کار با جامعه مخاطبینش میشه.

 


* محتوا پادشاه است.