آخرین دقیقه‌های نزدیک به افطار تو  هر خونه‌ای همه رو به جنب و جوش مینداخت، همه میرفتن سمت آشپزخونه و یه چیزی آماده میکردن و بعد چند دقیقه یه سفره وسط هال پهن میشد، استکان چای نبات و نون سنگک کنجدی، پنیر و سبزی با تربچه های قرمز وسطش و عطر ریحون و نعناش، خرما و زولبیا بامیه و بعضی وقتا آش و شله‌زرد که مخصوص ماه رمضونن سفره رو رنگی رنگی میکنه.

 

 

و از همه شیرین تر اینکه همه مون کنار هم مینشستیم و ربنای استاد شجریان رو گوش میدادیم. صدایی که هنوز هم با شنیدنش دلم میره به همون لحظه‌هایی که من کوچیک خونه بودم و با اینکه هنوز روزه نمیگرفتم، واسه شنیدن اذان لحظه شماری میکردم تا مثل آدم بزرگا روزه نداشتمو بازکنم. همه میگن ته تغاری خونه همیشه عزیزتره ولی سختیای خودشم داره، منم هر سال شاهد این بودم که یه نفر از پای سفره‌مون کم میشد، رفتن خواهر برادرا بازم شیرین بود چون میدونستیم پای یه سفره جدید نشستن، ولی بعضی وقتا یه نفر کم میشه که فکرشم نمیکردی، انگار خودش برکت سفره بوده و شیرینی سفره ماه رمضون رو هم با خودش میبره و اون مادره که با نبودش سختی روزه و تحمل اون چند دقیقه مونده تا اذان رو واسه همه سخت‌تر میکرد. امسالم من از سفره خونه پدری جدا شدم و سر یه سفره دو نفره نشستم. سعی میکنم شیرینی ماه رمضون رو تو خونه جدیدمون هم بیارم و قبل اذان ربنای استاد شجریان رو میذاریم و سرسفره دو نفره‌مون گوش میدیم. 

شاید براتون جالب باشه که قبل از ما هم بزرگترامون با ربنا و دعای سحر مرحوم ذبیحی انس گرفته بودن و اینقد برای مردم دلنشین بوده که استاد شجریان هم گفتن کار سختی بود بعد از ربنای ذبیحی که مردم باهاش خاطره دارن یه ربنای جدید بخونم. اینجا میتونین این ربنای خاطره انگیز رو دانلود کنین.

 

ربنا، اذان و دعای سحر مرحوم سید جواد ذبیحی  
 
 

 

 

ربات تلگرام اوقات شرعی:

معمولا تو ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگه به اوقات شرعی توجه میکنین و حتی برنامه‌های روزانه‌تون رو براساس اون تعیین میکنین. بات تلگرامی گلبانگ میتونه کمکتون کنه و هرجا که هستین اوقات شرعی رو بهتون بگه. کافیه اسم شهرتون رو توی لیست شهراش انتخاب کنین و اگر تو لیست نبود، به کمک موقعیت مکانی‌تون از طریق GPS اوقات شرعی جایی که هستین رو مشخص میکنه.

ربات گلبانگ            

بسته مکالمه:

 همراه اول و ایرانسل هم به مناسبت ماه رمضان بسته‌ مکالمه 5+55 رو برای مشترکین‌شون در نظر گرفتن. اگه مثل من از عزیزاتون دور هستین و هزینه مکالمه‌تون زیاد میشه میتونین از این بسته‌ها استفاده کنین.

بسته تخفیف مکالمه همراه اول          

بسته تخفیف مکالمه ایرانسل          

نذر آموزشی:

سایت فرادرس هم سفره افطار آموزشی پهن کرده و بعضی از آموزش هاشو رایگان براتون میفرسته. ازجمله: آموزش برنامه‌نویسی، طراحی وب، هوش مصنوعی و ...

ثبت نام آموزش‌های فرادرس          

        

 توجه : مهلت ثبت نامش تا امشبه. از فرصت استفاده و  موارد مورد نیازتون رو درخواست کنین. تا آخر ماه رمضون فرصت دانلودش رو دارین.

برنامه غذایی:

داریم به روزهای پایانی ماه رمضان نزدیک میشیم و توانایی بدن کمتر میشه و لازمه غذاهای مقوی‌تری تو افطار و سحر بخوریم. سایت بیتوته غذاهایی که واسه افطار و سحر مناسبه رو با دستور پخت توی برنامه غذایی در اختیارتون میذاره، میتونید غذاهای متنوع و مقوی رو ازش یاد بگیرین.

برنامه غذایی سلیت بیتوته          

 

امیدوارم مواردی که معرفی کردم بهتون کمک کنه ماه رمضون خوبی رو پشت سر بگذارین و خاطره اش تو ذهنتون بمونه.