استارتاپ چیه؟
تعریفهای زیادی برای استارتاپ وجود داره و هرکس در ذهن خودش اون رو به شکل متفاوتی تعریف میکنه. یه تعریف ساده برای اون: کسب و کارهای نوپایی هستند که قابلیت رشد سریع دارن، اما در ابتدا ممکنه درباره اینکه مشتریانشون چه کسانی هستن؟ چه محصولی میخوان تولید کنن؟ و چگونه پول دربیارن؟ سردرگم باشن.
همه استارتآپها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات نیستن و استارتآپهایی در حوزه ژنتیک، نانوتک و بیوتک هم وجود داره. اما بخش زیادی از اونها قسمتی از کارشون رو به کمک فناوری انجام میدن.
هدف استارتاپ ها چیه؟
ایجاد یک کسب و کار جدید و پایدار که پتاسیل رشد و سود دهیش بالا باشه.
برای راهاندازی استارتاپ چه کارهایی لازمه؟
- ممکنه ایده استارتاپتون در کارهای روزمرهای که انجام میدین و به نظرتون مراحل انجامش یه سیر اشتباه داره به ذهنتون برسه؛ و یا اینکه دیگران درباره اشتباه یا سخت بودن یه فرآیند باهاتون صحبت کنن. در اینجا میتونین نظر اون افراد رو هم برای بهتر شدنش بپرسین. و زمانی که کسب و کارتون راه افتاد اینها اولین کسانی هستن که ازش استقبال میکنن و بهشون میگن پذیرندگان آغازین.
- حالا باید درباره ایدهتون تحقیق کنین، که تا چه حد عملی و قابل اجراست؟ حل این مشکل چه اهمیتی داره؟ و برای بقیه مردم هم این یک مشکله که بخوان به سمت راه حل شما بیان؟ بعد از اینکه به پاسخ قطعی این سوالات رسیدین میتونین برین دنبال بقیه مراحل.
- تیم تون رو تشکیل بدین. در این مرحله باید افرادی رو انتخاب کنین که با شما همدل هستن، روحیه کارآفرینی و مهارت هایی دارن که میتونن در اجرای ایده کمکتون کنن.
- منتور، استفاده از فردی که بتونه درطول میسر بتونه بهتون جهت بده و راهنماییتون کنه. در کنار منتور میتونید چیزای زیادی یاد بگیرین.
- عنوان برندتون رو انتخاب کنین. اینکه برند چیه؟ تعریفهای مختلفی داره. برند از دید مصرفکننده تصوری هست که بعد از دیدن و شنیدن نشانههای برند در ذهنش ایجاد میشه. بنابراین عنوان برندتون باید چیزی باشه که مشتری اون رو در کسب و کارتون احساس کنه و باتوجه به هدفتون از راهاندازی استارتاپ باشه.
- بعد از انتخاب عنوان برند، باید دامنه و شناسهی متناظر با اون رو ثبت کنین، و توی تمام شبکههای اجتماعی صفحه کسب و کارتون رو ایجاد کنین. حتما لازم نیست از همون ابتدا محتوا برای صفحاتتون بذارین فقط صفحات رو رزرو داشته باشین.
- یه تعریف کامل و درست از کسب و کارتون ارائه کنین. در آینده با موضوعاتی مثل مالیات بر درآمد مواجه میشین که مبلغ اون براساس تعریفی که ارائه کردین مشخص میشه.
- یک MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) بسازید و باهاش از مشتری بازخورد بگیرید. از بازخوردها یاد بگیرید و اگه نیاز هست اصلاحش کنید. اینکار رو اینقدر باید ادامه بدین تا محصول به خواسته واقعی بازار نزدیک بشه.
- در این مرحله باید محصول نهاییتون رو به بازار ارائه و برای جذب مشتریان بیشتر، تبلیغات و بازاریابی کنین.
- برای ساخت محصول یا سرویس و بازاریابی نیاز به سرمایه دارین. سرمایه اولیه رو ممکنه بتونین از اعضای تیم یا آشنایان تامین کنین. اما بعدا هزینههای بیشتری به وجود میاد و نیاز به سرمایهگذار دارین.
- مراکز رشد و شتابدهنده ها: ممکنه برای استارت آپ تون نیاز به حمایت داشته باشین. این مراکز با فراهم کردن تسهیلات، امکانات و خدماتی مثل فضای کار اشتراکی، آموزش، منتور، ارتباط با سرمایه گذاران و دسترسی به بازارها، زمینه پا گرفتن استارتاپ ها رو فراهم میکنن.

انواع رویدادهای استارتاپی که تو ایران هم برگزار شده:
اگه میخواید با سبک کار استارتاپی آشنا بشید، میتونید در یکی از رویدادهای معتبر استارتاپی شرکت کنید، اونجا هم تیمی پیدا کنید و ایده خودتون رو در 54 ساعت اجرایی کنید.
استارتاپ ویکند:
این رویدادها در سه روز متوالی (آخر هفته) برگزار میشه. ایدههای مختلفی مطرح و چند ایده برتر انتخاب میشه و افراد در قالب گروههایی این ایدهها رو در دو روز باقی مونده اجرایی میکنن، در این مدت کارگاههای آموزشی هم برگزار میشه. تعدادی مربی در طول رویداد به تیمها کمک میکنن. در انتها هر تیمی از ایده و محصول اولیهای که تولید کرده در مقابل داوران که از سرمایهگذاران، اساتید دانشگاه و کارآفرینان هستن، دفاع میکنه و بهترین ایده و تیم انتخاب میشه.
مصاحبههای استارتآپی مانند استارتاپ گریند (Startup Grind):
این رویدادها با هدف آموزش، تشویق و ارتباط بین کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا انجام میشه. در این همایش صاحبان استارتآپهای موفق چگونگی شروع کسب و کار، چالشهایی که پشت سر گذاشتن و داستان موفقیتشون رو تعریف میکنن.
شتاب دهنده استارتاپ یا استارتاپ تریگر:
این رویداد هم نوعی مسابقهست که استارتآپهای مختلف ایدههاشون رو مطرح و سرمایهگذاران ایده دلخواه شون رو انتخاب میکنن و تحت پوشش قرار میدن. با توجه به اینکه در زمان سرمایهگذاری استارتآپ در چه مرحلهای از کارش باشه به سرمایهگذار از کسب و کاری که قراره ایجاد بشه سهم داده میشه.
رویدادهای سنجش ایده:
یک رویداد هفتگی مانند همفکر، که هدف اون تبادل ایده و سنجش ایدههای افراد و شبکهسازی هست. یک دورهمیه که معمولا در فضای کار یکی از استارتاپها یا شرکتهای فناور برگزار میشه، و افراد با هم ارتباط برقرار یا هم تیمی پیدا میکنن.