اگه شرکت یا سازمانی که برای کار یا حتی کارآموزی مراجعه میکنین معتبر باشه، معمولا افراد زیادی مثل شما متقاضی کار در اونجا هستن، و برای اون شرکت یا سازمان هم مهمه که افراد مناسب‌تر رو قبول کنن، و با انجام مصاحبه و گزینش فردی رو که سازگاری بیشتری با محیط و شرایط کاری‌شون داشته باشه انتخاب میکنن. پس لازمه علاوه بر نکات فنی و تخصصی مربوط به اون حوزه به یک سری نکات شخصیتی و رفتاری که عمومیت داره توجه بیشتری داشته باشین تا شما رو بپذیرن. 

در ادامه مطلب مواردی که باید برای یه مصاحبه شغلی موفق رعایت کنین رو بررسی میکنیم.



کارهایی که باید قبل از حضور در جلسه مصاحبه انجام بدین:

1. درمورد شرکت، فعالیت ها و مدیرانش تحقیق کنید: ممکنه در جلسه مصاحبه این سوال رو ازتون بپرسن که درباره شرکت و زمینه های فعالیتش چی میدونید؟ دونستن این اطلاعات نشون میده چقدر به این همکاری اهمیت میدین و پاسخ‌هایی مثل هیچی و یه چیزایی شنیدم، نشونه اهمیت نداشتن موضوع برای شماست.

تکنیک حرفه ای: در مورد شرکت، مدیران شرکت و فرد مصاحبه کننده در گوگل جستجو کنید و با جایگاه علمی و تخصصی افراد اونجا آشنا باشین، تا در جلسه مصاحبه متناسب با شان مصاحبه کننده برخورد کنین. همچنین در نظر داشته باشین که با سرچ کردن ایمیل یا اسمتون توی گوگل، شرکت چه اطلاعاتی درباره شما بدست میاره.

2. رزومه مناسب: داشتن یک رزومه مناسب ضروریه. یه رزومه خوب تاثیر زیادی روی تصمیم طرف مقابل و جایگاهی که برای شما تعریف میکنن داره. به کمک اطلاعاتی که درباره شرکت بدست آوردین مهارت‌هایی که با زمینه کاری اون‌ها تناسب بیشتری داره رو اول بنویسین، تا نظرشون رو جلب کنین. میتونین توی اینترنت سرچ کنین و مواردی که برای نوشتن یک رزومه خوب لازمه رو پیدا و رعایت کنین.

برای حضور در مصاحبه یک خلاصه از رزومه رو بخاطر داشته باشین و اگه از قبل رزومه رو برای شرکت فرستادین، از مصاحبه کننده توقع نداشته باشین حتما رزومه شما رو خونده باشه. خودتون رو برای توضیح دادنش آماده کنین.

3. زمان مصاحبه: زمانی که برای مصاحبه مشخص میکنن سعی کنید سر ساعت در اونجا حضور داشته باشین. اگر تعیین زمان رو با خودتون هماهنگ میکنن، شما باید زمانتون رو با اون‌ها هماهنگ کنین، و نگین هروقت شد میام! اگر جای مورد نظر هم زمانی مشخص نکرد و گفت هروقت خودتون خواستین برین، کمی در همکاری با چنین جایی تردید کنین. سعی کنید از زمانی که برای مصاحبه بهتون گفتن وقت بیشتری رو براش درنظر بگیرین، تا در جلسه مصاحبه نگران نباشین و مرتب نگاه ساعتتون نکنین.


نکاتی که باید تو جلسه مصاحبه رعایت کنین:

1. اجتماعی باشین: خجالتی بودن رو کنار بذارین. با لبخند وارد بشین در ابتدا احوالپرسی کنید و محکم دست بدید. خودتون رو معرفی کنید و بگین برای چه کاری اونجا هستین. ارتباط چشمی برقرار کنین و اعتماد به نفس داشته باشین. سکوت نکنین. از زبان بدن تون درست استفاده کنین حرکات درست نشون دهنده علاقه شما به حضور در اونجاست و سست و بیحال بودن نشونه بی احترامی و بی تفاوتی.

2. با احترام رفتار کنینمودب باشین و قبل اینکه تعارف کنن ننشینید.  با وسایل اطرافتون بازی نکنین، پوشش مناسب و موقر داشته باشین. به هیچ وجه وسط حرف نپرید. موبایلتون رو خاموش یا سایلنت کنین اصلا حس خوبی نیست وسط اولین صحبت چند بار زنگ بخوره.  پا روی پا نندازین، خانم‌ها بیش اندازه با لباستون ور نرید حس عدم آرامش رو منتقل  میکنین، هندزفری توی گوشتون نذارین و مرتب به گوشی و ساعتتون نگاه نکنین و آدامس نجوید. 

3. جدیت داشته‌باشین: رفتارتون باید بیانگر این باشه که همکاری با جایی که مراجعه کردید براتون مهمه. در گفتگو رغبت داشته باشید و به سوال ها با اشتیاق جواب بدید. جواب های کوتاه نشون دهنده بی میلی و بی حوصلگیه. عملگرا باشید و اگه چیزی ازتون خواستن در کمترین فرصت ممکن انجام بدید. مواردی که گفته میشه رو یادداشت کنید و بخاطر بسپارید. اگه در پایان خودشون فرصتی دادن سوال بپرسید، در مورد انتظارات محل کار از شما، شرح وظایف، اینکه خودشون از کار در اون محل راضی هستن بپرسین، این نشون دهنده اهمیت کار برای شماست. 

4. حرفه‌ای باشین: اگه قبلا جایی کار میکردین و محل کار رو ترک کردین بدگویی نکنین اگه زیادی هم تعریف کنین سوال ایجاد میشه که چرا اونجا رو ترک کردین، پس صادق باشین و آمادگی داشته باشین دلیل قانع کننده‌ای بیارین.

نکته ظریف: سعی کنید در مورد خودتون صحبت کنین نه محل کار قبلی.

5. دوبار تشکر کنین: در آخر مصاحبه، زمانی که میخواین از مصاحبه‌گر تشکر کنین، در نظر داشته باشین که هم به خاطر زمانی که براتون گذاشتن و هم برای فرصتی که به شما دادن تشکر کنین. سر وقت رسیدن و تشکر کردن نشون میده که فرد فهمیده ای هستین و برای وقت دیگران ارزش قائلین.


حرف آخر

مصاحبه یک فرآیند دو طرفه ست و هر دوطرف برای همکاری تصمیم میگیرن پس شما هم درباره چیزهایی که براتون مهمه و ارزش‌هایی که از همکاری با اون شرکت یا سازمان نصیبتون میشه، و مزیت‌هایی که باعث برتری اونجا نسبت به سایر موقعیت ها هست بپرسین، و براساس اون محل مناسب رو انتخاب کنین.

ممکنه رفتارهای خوب هیچوقت به چشم نیان، ولی نتایج اونها همیشه دیده میشه. چیزی که نباید جا بیندازیم نقص در این آدابه. در این زمینه، شما میخواین که مصاحبه کننده فکر کنه که شما فردی مهربان، باهوش و جالب هستین. نه اینکه فردی مطیع و فرمانبردار باشین.