یکی از دلایلی که ممکن است شما به اهداف خود نرسید، این است که با مفهوم واقعی هدف آشنا نیستید و اشتباها ارزش ها را به جای هدف دنبال می کنید. ارزش ها مفاهیم کلی و بنیادین هستند؛ برای دستیابی به این ارزش ها باید آنها را به قسمت های کوچک تر تقسیم بندی کنید، که هرکدام از این قسمت ها می‌تواند یک هدف باشد. این اهداف به شما در رسیدن به آن ارزش کمک می‌کند.



در ادامه این مطلب به بررسی پنج نکته که می‌تواند به شما در تعیین و آسان سازی اهداف کمک کند می‌پردازیم:


1. دقیق، واضح و شفاف باشد:

هدف باید به طور دقیق برای هر شخصی که با آن در ارتباط است و راه رسیدن به آن مشخص باشد. تا زمانی که تجسم دقیقی از هدف نداشته باشید نمی‌توانید به آن برسید.اهداف مبهم نتایج مبهمی را در پی دارد.


2. قابل اندازه گیری باشد:

یکی از ویژگی های ضمیر ناخودآگاه انسان است که برای چیزی که قابل اندازه گیری نباشد،هیچ تلاشی انجام نمی دهد.هدف شما باید به گونه ای باشد که در طول مسیر رسیدن به آن بتوانید چک کنید، که چه مقدار از هدف را طی کردید و چه مقدار باقی مانده است.


3. واقع بینانه و در دسترس باشد:

واقع بینانه باشد؛ یعنی در دنیای واقعی امکان رسیدن به آن وجود داشته باشد و رویا و خیال بافی نباشد. دسترس بودن آن به معنای نزدیک بودن هدف به ما نیست، بلکه باید برای رسیدن به آن نیاز به نیروهای فرابشری نباشد و با همین منابع در دسترس بتوانید به آن برسید.


4.روی کاغذ بنویسید:

اهدافتان را بنویسید. هرگاه چیزی را یادداشت می‌کنید، برای خود یک تعهد ایجاد می‌کنید که با نگاه کردن به آن یاد‌آوری می‌شود.


5. محدودیت زمانی تعیین کنید:

زمان مشخصی برای رسیدن به اهدافتان مشخص کنید. اهدافی که برای آن زمان مشخص نکنید، تلاشی هم برای رسیدن به آن نمی‌کنید.