همان طور که در سال های گذشته اینترنت و گوشی های لمسی و امکانات جدیدشان انسان ها را با دنیای جدیدی آشنا کرد، هوش مصنوعی و پیشرفت های روز افزون آن ما را به سمت دنیای جدیدی می برد. یکی از تکنولوژی های جدید در این زمینه که مورد توجه زیادی قرار گرفته چت بات ها هستند.شاید تاکنون که این سوال در ذهن تان ایجاد شد که چت بات چیست؟ و چگونه می خواهد دنیای جدیدی را ایجاد کند؟ چندین بار از آنها استفاده کرده باشید. در این مطلب سعی می کنم شما را با این ابزارها بیشتر آشنا کنم.




چت بات چیست؟

به زبان ساده نرم افزارهایی هستند که ما با آنها چت می کنیم تا کاری را برای مان انجام دهند، یا به وسیله آنها سرگرم شویم که بیشتر نمونه های اولیه آن برای سرگرمی کاربرد داشت.




چت بات ها چه کاری انجام می دهند؟

همه ما یک تلفن همراه را خریداری می کنیم و یک سری اپلیکیشن ها را روی آن نصب می کنیم و تا زمانی که آن دستگاه را عوض کنیم ممکن است از همان نرم افزارها استفاده کنیم ؛به طور مثال برای اطلاع از وضعیت هوای امروز روی اپلیکیشن هواشناسی کلیک می کنیم و یا برای پاسخ به سوالی، عبارات عجیب و غریبی را در مرورگر سرچ می کنیم. 

چت بات هایی که امروزه ایجاد شدند به عنوان کمکی برای این اپلیکیشن ها هستند؛ به طور مثال می توانیم بدون کلیک کردن روی نرم افزار از بات درباره وضعیت هوا سوال کنیم و با توجه به موقعیت مکانی و زمانی ما به سوال مان پاسخ دهد. بعضی از شرکت ها به دنبال ساخت بات های شخصی هستند به طوری که هر شخص به کمک یک سری ابزار بتواند بات شخصی خودش را بسازد و آن بات کار تمام بات ها و اپلیکیشن هایی که به طور مجزا کار می کنند را انجام دهد. اگر شما از او بپرسید امروز هوا چطور است، طبق وضعیت هوا شناسی بگوید الان هوا آفتابی است و با بررسی قرار ملاقات هایتان بگوید، بعدازظهر که بیرون می روید با خودتان چتر ببرید. 

در بعضی از رستوران ها نیز اپلیکیشن هایی  وجود دارد که با استفاده از آن می توانید کارهای مربوط به سفارش و پرداخت را انجام دهید؛ اما ممکن است شما دوست نداشته باشید نرم افزار رستوران های مختلف را روی گوشی تان داشته باشید، یا اطلاعات کارت تان را به آنها بدهید. درآینده نزدیک بات شخصی شما می تواند با بات های رستوران ارتباط برقرار کند و درخواست های شما را انجام دهد و بات های رستوران نیز لیست غذا های شما را ذخیره کرده و سلیقه تان را شناسایی می کند و در مراجعات بعدی غذاهای مورد علاقه تان را به شما نمایش می دهد.

امروزه شرکت های زیادی در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و بعضی از آنها نمونه هایی را ساخته اند. ازجمله این شرکت ها می توان به فیسبوک و گوگل و اپل اشاره کرد؛ البته شرکت های کوچک تر نیز برای بهبود کسب و کارهای کوچک خود نیز از بات ها استفاده می کنند.




مشکلاتی که چت بات ها با آن روبه رو هستند:  

ازجمله این مشکلات دشواری فهماندن زبان و جملات انسان به ماشین است. برای سنجش میزان پیشرفت بات ها در این زمینه از همان ابتدا دانشمندی به نام تورینگ تستی را پیشنهاد کرد که به تست تورینگ معروف است. در این تست داور در اتاقی و یک نفر و یک ماشین در اتاق دیگر قرار می گیرند و داور به طور همزمان با فرد وماشین چت می کند. اگر ماشین بتواند داور را فریب بدهد و او تشخیص ندهد که با ماشین چت می کند یا شخص، تست را با موفقیت پشت سر گذاشته که هنوز تاکنون چت باتی که بتواند صد درصد این کار را انجام دهد ساخته نشده است.

موضوع دیگری که درباره چت بات ها اهمیت پیدا کرده مربوط به احساسات عاطفی انسان و بات هاست که وقتی برای مدت طولانی برای انجام کارها با آنها در ارتباط باشید خواه و ناخواه ارتباط عاطفی با بات پیدا خواهید کرد. بسیاری از برندها و شخصیت های معروف روی این ارتباطات عاطفی برای تجارت آینده خود سرمایه گذاری کرده اند.


با این تفاسیر بات ها در آینده نزدیک دستیار همه فن حریف ما خواهند بود و می توانیم روی کمک شان درهمه زمینه های زندگی حساب باز کنیم.